Efficiënt gezonder eten en beweging inplannen. Hoe doe je dat?

afbeelding van Sharon Ceder
Gezonde voeding, meer bewegen en sporten  inplannen

Als ik aan mijn cliënten vraag wat zij verstaan onder een gezondere levensstijl zeggen ze bijna allemaal: meer groente en fruit eten, meer water drinken, meer bewegen, voldoende slapen, stressfactoren elimineren en voldoende leuke activiteiten inplannen in je vrije tijd. Het klopt inderdaad dat je op deze punten zou moeten letten voor een gezondere levensstijl zodat je energiek je dagelijkse taken kunt aanpakken. Een gezonder lichaam krijg je op de lange termijn als cadeau als je een gezondere levensstijl aanmeet. Een gezonder lichaam betekent namelijk dat je lengte en gewicht in verhouding met elkaar kloppen, dat je conditie op peil is en als het even kan (afhankelijk van je leeftijd) dat het er allemaal zo strak mogelijk uitziet.

Al deze punten gebeuren helaas niet vanzelf, daar moet je veel voor willen ondernemen. Ik zeg willen en geen moeten omdat het taken zijn die bij je dagelijkse activiteiten zouden moeten horen. Deze taken zouden net zo belangrijk moeten zijn als de halfjaarlijkse tandartsafspraak, die belangrijke voetbalwedstijd, het avondje uit met je vriendinnen of die maandelijkse vergadering op je werk. Dit zijn vaak taken waar je niet lang over nadenkt. Je plant de afspraak in je agenda en kijkt er vervolgens niet meer naar tot op de dag zelf waarna je die leuke of minder leuke taak uitvoert, gewoon omdat dit is afgesproken.

Gezonder eten en meer bewegen

Waarom houden wij ons ook niet 'gewoon' aan de afspraken die we met onszelf maken op het gebied van gezonder eten en meer bewegen?
Alvorens je naar de sportschool gaat kun je al een paar uur kwijt zijn aan het feit dat je eigenlijk geen tijd of zin hebt om daarheen te gaan. Want je moet ook nog de was doen, je favoriete serie kijken of je hebt de hele dag van hot naar her gerend en verdiend het om nu op de bank te relaxen.
Hetzelfde geldt voor gezonder eten, je bent de hele dag druk geweest dus je haalt snel iets bij de chinees, je had geen tijd om een lunch voor te bereiden dus je koopt het veel te dure broodje in de bedrijfskantine of je had geen zin om de groente schoon te maken voor die salade dus je koopt een kant en klare salade met witte pasta en een dressing die te veel suikers bevat. Wij zijn geneigd om bepaalde taken als prioriteit neer te zetten terwijl ze dat niet altijd zijn, en echt belangrijke zaken worden vervolgens een beetje aan de kant geschoven omdat er geen tijd wordt vrijgemaakt en/of omdat de motivatie ontbreekt.

Efficiënt je tijd indelen

Als je op het gebied van voeding en beweging wilt veranderen zul je jouw tijd dus anders moeten indelen. Dit kost ook weer tijd, maar dit kun je jezelf stap voor stap aanleren.

1. Voordat je jouw tijd anders wilt indelen is het belangrijk om te weten hoe jij je tijd nu indeelt. Hoeveel tijd besteed je momenteel aan je werk, gezin, hobby’s, internet, e-mail, smartphone, slapen, reizen, douchen enzovoorts. Online heb je verschillende programma’s waarin je kunt opschrijven hoe je jouw tijd verdeelt. Je kunt dit ook bijhouden in een programma zoals Excel of gewoon noteren in een schrift.

2. Evalueer na een week je tijdschema. Was dit een representatieve week? Wat zou je anders willen doen of waar zou je juist meer tijd aan willen besteden. Is er iets waar je helemaal geen tijd of minder tijd aan had willen besteden.

3. Schrijf of typ de activiteiten op die je dagelijks doet en hoeveel tijd je hieraan kwijt wilt zijn, doe hetzelfde met activiteiten die je wilt toevoegen, hoeveel tijd wil je bijvoorbeeld kwijt zijn aan het doen van boodschappen per dag of week?

4. Plan je weekschema (of begin met drie dagen) op het gebied van voeding en beweging en hou wat tijd over tussen je activiteiten voor spontane acties of als je nog een kwartier wilt doorlezen omdat het boek zo spannend is. Het makkelijkste is om je sport/beweegactiviteiten in te plannen in je agenda waar je altijd je afspraken in maakt en je voedingsschema kun je bijvoorbeeld op je koelkast hangen.

Motivatie

Dit schema heb je opgesteld met een doel(en). Waarom wil je gezonder eten en meer bewegen? Het is belangrijk dat je weet waarom je dit schema opgesteld hebt.  Als je weet waarom je iets doet kun je vanuit dat punt je motivatie concretiseren. Wat drijft je om bijvoorbeeld om 8 uur in de ochtend naar een lesje pilates te gaan of om 20.00 uur in de avond een uur te gaan wandelen? Denk aan het gevoel dat je eraan overhoudt als je  jouw geplande taak wel uitvoert, hoe voelt dit? En hoe voel je als je dit niet hebt gedaan? Schrijf je motivatieredenen op een blaadje, schrift of in je agenda (op een plek waar je vaak kijkt) en pak die redenen er twee keer per dag bij en lees deze zodat ze als een mantra in je hoofd blijven hangen.

Begin vandaag

Begin niet morgen maar vandaag nog met het plannen van een voedings- en bewegingsschema. Vind je een week te lang, dan begin je met een schema voor drie dagen. Plan op het gebied van voeding drie hoofmaaltijden en maximaal drie (gezonde) snacks. Op deze manier kun je voor de komende drie dagen gericht boodschappen halen en kom je minder snel in de verleiding om voeding te eten dat minder gezond is. Op het gebied van beweging en sport doe je hetzelfde. Plan, net als een kappersafspraak, voor de komende week precies wat je gaat doen en om hoe laat, bijvoorbeeld: dinsdagavond 19.30 uur buiten wandelen en woensdagochtend 9.00 uur pilates. Op dat tijdstip op die dag kun je niks meer plannen, wel ervoor of erna.

Probeer dit nieuwe gedrag vast te houden en belangrijker stap voor stap te implementeren in je leven zodat het krijgen van een gezondere levensstijl en uiteindelijk een gezonder lichaam een gewoonte wordt. Jij bent tenslotte degene die hier zelf grip of heeft, elke dag krijg je nieuwe kansen en nieuwe uren om die volop te benutten. Benut deze en vermijd excuses!

Heb jij nog goede tips hoe je gezonder eten en meer beweging een deel van je dagelijkse ritme kunt maken?

Share this post: 

Reactie toevoegen

Sharon Ceder

Hey! Ik ben Sharon, eigenares van De Eco Consulent. Ik werk met veel plezier als gewichts- en voedingscoach en daarnaast werk ik bij een hele leuke huisartsenpraktijk in Amsterdam als doktersassistente. Middels deze blog schrijf ik over alles dat mij bezighoud op het gebied van een ecologische en gezonde levensstijl. Heb jij nog suggesties of tips op het gebied van een gezonde en/of ecologische leefstijl of heb jij een bedrijf die zich daarmee bezighoudt? Neem dan contact met mij op zodat ik daar aandacht aan kan schenken in mijn blog. Veel leesplezier!