Waarom lukt het Nederlanders niet om gezond te eten?

afbeelding van Sharon Ceder
Gezonde voeding, Cheat day, Gezonde leefstijl

Zoals je wellicht al gelezen hebt heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) afgelopen donderdag verslag uitgebracht over de Nederlandse eetgewoonten. Wat blijkt, Nederlanders eten te weinig groenten, fruit en vis. Dit is echter geen nieuws want in overige onderzoeken van de afgelopen jaren was dit ook al bekend, wat wel treurig is, is dat er geen verbetering is te zien. Via het Nationaal Kompas kun je de grafieken zien van verschillende jaren en dat er gedurende het verstrijken van de jaren steeds ongezonder wordt gegeten.

Waarom verandert er niks aan ons eetpatroon terwijl dit zoveel beter voor ons is? Dit kunnen verschillende en persoonlijke redenen zijn maar vaak komen deze keuzes voort uit gewoonten en gedachten die iemand heeft over gezond eten. Ik heb enkele redenen voor je op een rijtje gezet.

Je vindt dat je al gezond eet
Het blijkt dat Nederlanders vinden dat ze zelf redelijk gezond eten, en dat het frietje of die zak chips best wel een keer mag. Een keer is inderdaad niet erg als de rest van je eet- en beweegpatroon er keurig uitziet, maar een keertje is voor veel mensen al gauw meerdere keren per week.

Je denkt dat je al voldoende groente en fruit eet
In mijn praktijk heb ik een leuk portiegrootte boek waar cliënten aan de hand van plaatjes kunnen kiezen wat ze normaal opscheppen en eten. Het minimale advies is 200 gram groente over een hele dag. Hetgeen dat er wordt aangewezen is echter vele malen minder, tot soms wel de helft minder. In gedachten klinkt 200 gram namelijk niet zoveel maar op je bord is het een hele berg. 

Gezond eten is duur
Opvallend is, dat men groenten en fruit vaak te duur vindt waardoor de keuze voor iets ongezond makkelijker gemaakt is. Dit heeft echt te maken met keuzes en opofferingen. De ene persoon vindt het belangrijk om de nieuwste gympen te kopen, een ander geeft die 80 euro liever uit aan gezonde voeding. Gezond eten betekent ook kleinere porties, dus kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en dan scheelt dat ook in je portemonnee. 

De gedachte dat er alleen ongezonde snacks worden aangeboden
Er wordt vaak gezegd dat de keuze voor gezonde voeding buitenshuis te summier is. Maar is dat daadwerkelijk zo?! In de kiosken waar ik kom verkopen ze minstens drie soorten fruit, thee of yoghurt. Dus als je trek hebt, heb je een keuze: dat saucijzenbroodje of twee bananen.

Het kost veel tijd
Tijdgebrek is een veelgenoemde reden om te kiezen voor producten die voorverpakt zijn. Het bereiden van verse maaltijden kost inderdaad tijd. De avond van te voren je lunch voorbereiden, je eigen sap of smoothie maken, je eigen koekjes of cake bakken. Het kost allemaal net meer tijd dan die pak sap openschroeven of die pak met koekjes openritsen.

Zoals je ziet zijn er verschillende redenen waarom men kiest voor een ongezonder eetpatroon terwijl je vaak met een paar simpele aanpassingen je leven al een stuk gezonder kunt maken.
implementeer de volgende zes stappen in je dagelijkse eet- en beweegpatroon en je bent alvast goed op weg.

  • Beperk het eten van groente niet alleen tot het avondeten, want dan is het inderdaad een hele kluif om 200 gram groente op te eten. Verwerk het in verschillende maaltijden over de dag zoals: soep bij de lunch, vervang noedels of pasta voor groenten zoals wortel, komkommer of courgette, doe vaker groenten op je boterham (gegrild, rauw, kiemen of als spread) en maak van gerechten met veel vlees en weinig groente, zoals lasagne of pizza, varianten met extra groenten.
     
  • Koop seizoengroenten en fruit en haal je boodschappen in verschillende supermarkten en markten. Op deze manier blijf je variëren waardoor je profiteert van de verschillende voedingsstoffen uit verschillende groente en fruit. en kom je verschillende aanbiedingen tegen. Bovendien is groente en fruit van het seizoen goedkoper. Kijk op de website van milieu centraal voor de seizoenkalender.
     
  • Lust je geen vette vis, slik dan een omega 3 supplement (bestaande uit ALA, EPA en DHA), deze kun je ook op basis van algen slikken want daar halen de vissen ook de vetzuren EPA en DHA uit. Kies daarnaast vaker voor plantaardige producten die omega 3 in de vorm van ALA bevatten zoals: lijnzaad(olie) en walnoten.
     
  • Cheat day?! Alleen die naam al, die geeft je het idee dat je iets doet waar je schuldig over moet voelen. Zorg er eerst voor dat de basis goed is, voldoende groente, fruit, noten, zaden, granen, peulvruchten, dierlijke producten met mate, vis, vocht, variatie en kleine porties. Als je dit onder controle hebt en je daarnaast ook voldoende beweegt kun je gerust een keer een plak chocoladetaart eten zonder je schuldig te voelen of te denken in ‘cheat meals’ of nog erger ‘cheat days’ waarin de kans op overeten groot is! 
     
  • Zorg dat je iedere dag, zonder excuses, iets aan beweging doet. Plan minimaal 15 minuten in om afwisselende oefeningen op het gebied van krachttraining, cardio en/of flexibiliteit te doen. Op Youtube heb je oneindig veel filmpjes. Een filmpje die ik vaak doe is die van Fitnessblender en het kost je nog geen 20 minuten.
     
  • Drink voldoende gezonde dranken zonder toegevoegde suikers op een dag. Probeer om het uur een glaasje water te drinken (zet je alarm), maak een kan thee en zet deze naast je, bereid een (groene) smoothie of (groente) sap voor en drink deze als tussendoortje.

Hoe zorg jij dat je voldoende groente, fruit en beweging krijgt? Vertel het ons in een reactie.

 

 

 

Share this post: 

Reactie toevoegen

Sharon Ceder

Hey! Ik ben Sharon, eigenares van De Eco Consulent. Ik werk met veel plezier als gewichts- en voedingscoach en daarnaast werk ik bij een hele leuke huisartsenpraktijk in Amsterdam als doktersassistente. Middels deze blog schrijf ik over alles dat mij bezighoud op het gebied van een ecologische en gezonde levensstijl. Heb jij nog suggesties of tips op het gebied van een gezonde en/of ecologische leefstijl of heb jij een bedrijf die zich daarmee bezighoudt? Neem dan contact met mij op zodat ik daar aandacht aan kan schenken in mijn blog. Veel leesplezier!